گمان مبر که به پايان رسيد کار مغان ........ هزار باده? ناخورده در رگ تاک است

امروز : چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ساعت : ۰۴:۱۵:۴۶
آخرین خبرها
خانه / مقاله ها / روزنامه همدلی / نامه رهبری گشایش باب اقناع

نامه رهبری گشایش باب اقناع

آنچه می خوانید متن سرمقاله روزنامه همدلی به قلم ولی الله شجاع پوریان است که در ۱۰ آذر ۹۴ به چاپ رسیده است.

نامه دوم مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی واجد ملاحظات ارزشمند و نکات هوشمندانه‌ای است که به اختصار به آنها پرداخته می‌شود:

 

۱- رهبری به جای خطاب قراردادن سران غربی و حتی ملت‌های غربی، توجه خود را به جوانان معطوف کرده‌اند؛ چرا که حقیقت‌جویی و تلاش برای کسب لایه‌های پنهان سیاست‌ورزی، با روحیه مطالبه‌گری و آزادی‌خواهی جوانان تطابق دارد و چه بسا این نامه تلنگری برای نسل جوان با هدف تغییر اندیشه، تفکر و رویکرد سیاسی آنها خواهد بود. از این‌رو رهبر انقلاب قشر جوان اروپا را که به اقتضای سن خود، جویای حقیقت هستند و شاید با توجه به اتفاقات اخیر فرانسه با ابهامات و سوالات جدی‌تری درباره اسلام و مسلمانان مواجه باشند، مورد خطاب خویش قرار دادند تا هم پاسخی برای پرسش‌های آنان داشته باشند و هم آنان را به تامل در کنه مسائل هدایت کنند.

 

۲- نکته تأمل‌برانگیز دیگر در این نامه، تلاش رهبری برای اطلاع‌رسانی و آشناکردن جوانان غربی با رنج و مخاطراتی است که سال‌هاست بر جوامع مسلمان می‌گذرد ؛ جوانان اروپایی که این روزها بیش از پیش طعم ناامنی، وحشت و ترور را چشیده‌اند، بهتر از هر زمان دیگری می‌توانند شرایط ناگوار کشورهای اسلامی را درک کنند. دور از نظر نیست بسیاری از بی‌عدالتی‌ها و فقر و تبعیضی که در جوامع اسلامی به چشم می‌خورد، علاوه بر شرایط داخلی آنها، زاییده روش‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه برخی کشورهای غربی است. البته واقعیت از طریق پروپاگاندای وسیع رسانه‌های غربی از نظر شهروندان غربی دور مانده است. اقدام رهبری برای برشمردن این رنج‌ها و بی‌عدالتی‌ها و وصف احساسات کودکان و زنان می‌تواند در به تفکر واداشتن جوانان غربی برای آشنایی با آنچه در ممالک اسلامی‌می‌گذرد، راهگشا باشد.

۳- ریشه‌یابی داعش و رمزگشایی از علل و عوامل رشد تمایلات تروریستی در کشورهای اسلامی و حتی غربی یکی دیگر از رویکردهای رهبری در این نامه است. ایشان به صراحت انتساب داعش به اسلام و اعتقادات اسلامی را موهوم می‌شمارند و ریشه و منشأ این گروه تروریستی و آدمکش را نتیجه حضور استعمار در دنیای اسلام و برنامه‌ریزی و توطئه‌ آنها برای بهره‌برداری استراتژیک از این قبیل اختلافات و فرقه‌سازی‌ها از سوی غرب می‌دانمد و می‌گویند: «اگر مشکل واقعاً عقیدتی بود، می‌بایست پیش از عصر استعمار نیز نظیر این پدیده‌ها در جهان اسلام مشاهده می‌شد، درحالی‌که تاریخ، خلاف آن را گواهی می‌دهد.» .

۴-یکی دیگر از یادآوری‌های رهبری در این نامه، آلام و رنج‌های مردم فلسطین و بخشی از مسلمانان بوده است. مسئله فلسطین گرچه مسئله اول جهان اسلام در چند دهه اخیر بوده، اما در سال‌های گذشته با توجه به تحولاتی که در کشورهای عربی رخ داد، به حاشیه رانده شده است. جنگ‌های داخلی و جبهه‌گیری کشورهای اسلامی در مقابل یکدیگر باعث شده است که کشورهای اسلامی توجه خود را از موضوع فلسطین به موضوعاتی چون بحران سوریه، ناآرامی‌های عراق، تحولات یمن و رویدادهای سایر کشورهای اسلامی معطوف کنند، در شرایطی که رژیم اشغالگر قدس در سایه این غفلت و اختلافات داخلی کشورهای اسلامی استراتژی و سیاست‌های خود را دور از نگاه رسانه‌ها و سران دیگر کشورها پیگیری می‌کند.

۵- رهبری در بخش‌های پایانی این نامه رسالت امروز جوانان غربی را متذکر می‌شوند:« به‌هرحال این شما هستید که باید لایه‌های ظاهری جامعه‌ی خود را بشکافید، گره‌ها و کینه‌ها را بیابید و بزدایید. شکاف‌ها را به جای تعمیق، باید ترمیم کرد». ایشان واکنش‌های عجولانه و تدابیر سطحی را گره‌گشای برون‌رفت از این بحران نمی‌دانند و به جوانان غربی توصیه می‌کنند که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرف‌بینی و استفاده از تجربه‌های ناگوار، بنیان‌های یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی‌ریزی کنند؛ موضوعی که اگر تحقق یابد بی‌تردید نزدیکی و تعامل بیش از پیش دو تمدن بزرگ اسلام و غرب را به دنبال خواهد داشت.

۶- رویکرد رهبری در گفت‌وگو با جوانان غربی می‌تواند هم برای اندیشمندان و مبلغان دینی و هم برای روحانیون و صاحب‌نظران داخلی الگوی مناسبی باشد تا بدانند در شهرآشوب امروزین، راهی جز اقناع افکار عمومی از طریق گفت‌وگو، مذاکره، دیالوگ و مواجهه علمی و منطقی نیست و روزگار تک‌‌گویی و بی‌اعتنایی به افکار عمومی و به ویژه نسل جوان به سر رسیده است.

درباره‌ی سردبیر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

رفتن به بالا