گمان مبر که به پايان رسيد کار مغان ........ هزار باده? ناخورده در رگ تاک است

امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ساعت : ۱۳:۱۱:۴۱
آخرین خبرها
خانه / مقاله ها / روزنامه همدلی / ناامنی بلد امن

ناامنی بلد امن

 آنچه می خوانید سرمقاله ای است به قلم ولی الاه شجاع پوریان که در روزنامه همدلی مورخ  5 مهر ماه ۹۴ به چاپ رسیده است .

فاجعه غمبار مرگ بیش از دو هزار زایر حرم امن الهی در روز مبارک عید قربان و حوادث قبل و بعد از آن اسباب اندوه مسلمانان سراسر جهان را فراهم کرد؛ دنیای اسلام که در طی سال‌های اخیر بلایا و مصایب فراوانی همچون ظهور و بروز فرقه‌های انحرافی و جنایات دهشتناک آنها، جنگ‌های داخلی، توطئه‌های خارجی، دخالت بیگانگان، آشوب و اغتشاش، تجاوز نظامی، استبداد و ظلم و جور پادشاهان و حکمرانان، غارت، قحطی و مهاجرت و … را تجربه کرده‌اند، این بار در ایام میمون و مبارک و در امن‌ترین مکان آفرینش قربانی بی‌تدبیری و بی‌کفایتی میزبانان شدند تا مظلومیت مسلمانان در این عصر پرآشوب ادامه داشته باشد، موضوعی که از جهاتی قابل تبیین و بررسی است:

۱- وجود زایرین ایرانی در کنار دیگر زایرین مسلمان غم و اندوه این ماجرا را برای ما ایرانیان دوچندان می‌کند؛ زایرین ایرانی که برای ادای فریضه الهی حج عازم مکه مکرمه شده بودند و خانواده‌های آنان در ایران در انتظار بازگشت آنها در تدارک استقبال و جشن و پذیرایی بودند، این روزها ناباورانه در غم از دست دادن عزیزانشان نشسته‌اند و جا دارد سازمان حج و اوقاف، دولت محترم و وزارت امور خارجه تدابیر لازم را برای کاهش آلام مصیبت‌دیدگان و رسیدگی و انتقال مجروحین به کشور و اطلاع رسانی دقیق در مورد زایرین ایرانی اتخاذ کنند، خوشبختانه تشکیل کمیسیون ویژه در وزارت امور خارجه برای پاسخگویی به مراجعات مردمی و همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب سایر زایرین و خانواده‌های آنها راهگشا باشد.

۲- در مورد علت و چرایی وقوع این حادثه هنوز به صورت رسمی چیزی اعلام نشده و نمی‌توان بر اساس گمانه‌ها داوری کرد، بدیهی است احتمال دخالت عامدانه دولت عربستان در حادث شدن این ماجرا ضعیف است، چرا که از سویی آل سعود در کنار بهره برداری معنوی از حج و معرفی خود به عنوان ام‌القرای دنیای اسلام به ویژه در مجموعه کشورهای اهل سنت، از لحاظ اقتصادی نیز از عواید حج بهره‌مند می‌شود(سالانه ۳۰ میلیارد دلار) و به رغم وجود درآمدهای نفتی، درآمد حاصل از برگزاری مراسم حج سهم زیادی(نزدیک به نصف) از اقتصاد دولت عربستان و طایفه آل‌سعود را پوشش می‌دهد و هر نوع اخلال، نارضایتی و وقوع حوادث این‌چنینی می‌تواند منافع آنان و اقتصاد این کشور را تحت شعاع قرار دهد؛ لذا باور فرضیه عامدانه بودن این اتفاق با توجه به مزایای معنوی و مادی عربستان از زایرین خانه خدا، قدری سخت به نظر می‌رسد. این روزها شبکه‌های اجتماعی پر است از پیام‌هایی که ناشی از اعتراضات به حق جامعه ایران از مقامات سعودی است، اما بدیهی است واکنش و موضع دولت، دستگاه دیپلماسی کشور و مردم نباید از روی هیجان و شتاب‌زدگی باشد و به ویژه در حالی که زایرین ایرانی زیادی کماکان در عربستان حضور دارند، واکنش ایران می‌تواند با بهانه‌جویی و کینه جویی آل سعود به سخت‌گیری بر زایرین ایرانی منجر شود و یا با توجه به شرایط حساس منطقه، تنش و درگیری در دنیای اسلام را افزایش دهد.

۳- اگر این اتفاق از سوی دولت عربستان عامدانه نباشد، اما نباید از این حق کوتاه آمد که دولت عربستان به عنوان متولی برگزاری مراسم عبادی حج، باید خود را ملزم به پاسخگویی در برابر این اتفاق ناگوار بداند، این اتفاق به هر دلیلی اعم از بازدید مقامات آل سعود یا گرمای هوا و خستگی حجاج و ازدحام جمعیت و یا حتی موارد ناشناخته رخ داده باشد، دولت عربستان نمی‌تواند از زیر بار مسوولیت خویش شانه خالی کند و دولت ایران و دستگاه دیپلماسی کشور باید از طریق قانونی و با دیپلماسی فعال با همراهی سایر کشورهای اسلامی و با تکیه بر قواعد حقوق‌بین‌الملل، عربستان را ملزم به پاسخگویی و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه کنند.

۴- در ارزش و اهمیت و وجوب حج هیچ تردیدی نیست، اما ارزش حیات و جان آدمی در دین مبین اسلامی فراتر از هر واجب و هر اصل و فرع دیگری است، از دیدگاه اسلام و بر اساس آیه ۳۲ سوره مائده « مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلی‏ بَنی‏ إِسْرائیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً … » قتل عمد و به‌ناحق به سان میراندن همه مردم است و فقدان احترام به حیات فردی نشانه عدم احترام به حیات جمعی و اصل انسانیت است؛ از این رو اگر قرار بر تکرار حوادثی این‌چنین و بروز حوادثی چون سقوط جرثقیل، آتش سوزی در هتل، تعدی به زایرین در فرودگاه و …. باشد، چه بسا ترک حج اولی بر ادای حج به نظر می‌آید. مادامی که دولت عربستان تعهدی بر مدیریت صحیح حج نداشته باشد و حیات زایرین در معرض تهدید باشد، شایسته نیست هموطنانمان را راهی عربستان کنیم. البته بررسی این موضوع با رعایت جوانب آن وظیفه نهادهای ذی ربط و علما و فقهای حوزه علمیه است، اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط و قراین موجود، تعطیلی موقت حج می‌تواند یکی از گزینه های روی میز باشد.

 

درباره‌ی سردبیر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

رفتن به بالا